Cykelleder

Detaljerad beskrivning av lederna hittar du nedanför kartan.
För större karta klicka på bilden.

kartarnas1
kartarnas2

Rörbäcksnäs Mountainbike

Byrundan: Börjar på gräsunderlag längs elljusspåret, utför mot Siktån som korsas, lite sandigt en bit, därefter kommer en kul sträckning med lätt utför små doseringar och hopp. Nu väntar en liten bit på asfalt innan det bär av förbi Gammelgården, Kyrkan och Älgparken på fina lättåkta stigar. En bit innan badplatsen vid Gorrtjärn passeras en riktigt smal stig ovanför en ravin, liten stigning efter Gorrtjärn på fina stigar och grusväg fram tills Torgåsvägen korsas. Därefter utför ner mot Siktån som korsas, sen följer man Medskogshögens östra sida och svänger höger på asfalt, sen fin stig tillbaka till skolan. Längd ca 10 km.

Kalugapasset: Följer i början Byrundan, men efter första uppförsbacken går den i väg på smal, fin stig och därefter ut på grusväg för att åter ansluta till den gemensamma leden öster om byn, leden går sen iväg på flera kilometer singletrack i världsklass innan vägen mot Torgås korsas, här vänder man tillbaka norrut igen och korsar Siktån  där nästa fantastiska stig börjar. Leden korsar vägen mot Elverum. Avslutas över Janishögen med en knepig smal stig uppför och teknisk nedkörning för att ansluta Vallsjörundan tillbaka till skolan. Längd ca 15km.finns även ett enklare alternativ på slutet som går direkt tillbaka till skolan utan den ganska tunga klättringen över Janishögen. Längd ca 15 Km, alternativt 14 Km.

Vallsjörundan: Samma start som de andra lederna ut från skolan, sen iväg på en ny slinga med fin singletrack. Sen iväg på grusväg som övergår i fin singletrack för att ansluta gemensamma leden öster om byn, sen på ny egen fin singletrack innan vägen mot Torgås korsas för att sen vika av längs vallsjön på en smal ås högt över vattnet på en spännande stig. Ett lite mer stenigt och tekniskt parti innan man kommer ut på grusvägen mot Löten, där det blir lite återhämtning på väg innan ny singletrack. Börjar först med egen sträckning sen tillsammans med den långa blå leden. Sista slingan börjar med tung klättring upp mot Kvarnberget, ner på grusväg som leder till Elverumvägen, som man följer en bit innan man svänger in på en teknisk stig som rundar Medskogstjärn på norra sidan. Längd ca 32 Km.

Näsingen: Ny led 2012. Längre lätt led som mest går på grusväg,  traktorväg  och lättåkta stigar men har några fina singletrack partier.Bra träning inför Cykelvasan då den är lättåkt och enkel rent tekniskt. Ut från skolan med övriga leder sen följer den Byrundan till en början, sen går den själv på två egna slingor, en norrut och en söderut.  Längd 19Km.

Högåsen: Ny led 2012. Kort teknisk led där man får prova på det mesta inom Mountainbike, brant uppför, brant utför, trixiga partier, snabba partier och lite åkning på träbyggnationer. Grymt kul men jobbig, passerar inga vägar utan är helt i skogen. Går ut från skolan och sen med Röd en bit för att sen gå själv upp på högåsen och sen motsols tillbaka mot skolan. Längd 3 Km.

För att vi ska kunna finansiera underhållet av lederna, tar vi tacksamt emot bidrag.
Bidragslåda finns vid starten. Sätt in ett bidrag på vårt plusgiro 6194302 och märk det mtb, eller swischa till 1234170593

All cykling på lederna sker på egen risk!

Rörbäcksnäs IS tar inget ansvar för skador på person eller egendom.